Staat de IT-afdeling van uw zorginstelling steeds meer onder druk door IT-gerelateerde incidenten, lange doorlooptijden en hoge onderhoudskosten? Dan zou het zomaar kunnen dat uw organisatie lijdt aan technical debt. In deze blog beschrijven we 7 symptomen van technical debt.

Frustraties bij zorgmedewerkers

Zorginstellingen waar elke IT-update een complex proces is, hebben een inefficiënte IT-infrastructuur. Systemen hebben regelmatig storingen. Medewerkers raken gefrustreerd omdat ze met verouderde technologie werken. Deze overlast wordt veroorzaakt door technical debt. Dit ontstaat wanneer noodzakelijke IT-upgrades en onderhoudswerkzaamheden worden uitgesteld. Of wanneer gebruikte technologie dusdanig verouderd is dat het niet goed kan samenwerken met nieuwere technologie. Dit alles kan leiden tot hoge kosten, vergrootte afhankelijkheid van specifieke leveranciers (vendor lock-ins), en een inefficiënte inzet van tijd en middelen.

Meer overlast door technical debt

Wanneer een zorginstelling last heeft van technical debt, dan zijn de gevolgen goed merkbaar:

  • Hoge kosten: De kosten van het onderhouden van verouderde systemen kunnen oplopen, vooral als er dure contracten afgesloten zijn die weinig tot niets meer opleveren en er voor iedere kleine update externe specialisten nodig zijn.
  • Vendor lock-ins: Organisaties kunnen vastzitten aan specifieke leveranciers vanwege incompatibele systemen, waardoor het moeilijk is om over te stappen naar modernere oplossingen.
  • Inefficiënte inzet tijd en middelen: Medewerkers besteden veel tijd en moeite aan het up-to-date houden van oude technologie, terwijl deze tijd beter besteed zou kunnen worden aan het optimaliseren van de IT-infrastructuur.
  • Onveilige IT-omgeving: Door de complexe en lange implementatie van nieuwe updates, kan uw zorginstelling makkelijker doelwit worden van eventuele cybersecurity-incidenten.
  • Ontevredenheid bij personeel en cliënten: Als de IT niet optimaal werkt, zullen medewerkers en uiteindelijk cliënten ervaren dat er technical debt is in uw zorginstelling. Met alle gevolgen van dien.

In onze IT-special voor de zorg: ‘5 onmisbare stappen voor meer grip op IT’ gaan we dieper in op de impact van technical debt en delen we praktische tips om uw IT beter te beheren. Nieuwsgierig geworden? Download hier de IT-special voor de zorg:

De 7 symptomen van technical debt

Door technical debt heeft uw organisatie niet de mogelijkheid om snel in te spelen op veranderingen in de markt, zoals wet- en regelgevingen of nieuwe technologieën. Belangrijk is om te herkennen of uw zorginstelling lijdt aan technical debt. Dit zijn zeven veelvoorkomende symptomen:

  1. Alledaagse wijzigingen zijn al snel enorm complex: Het doorvoeren van eenvoudige wijzigingen wordt een ingewikkeld proces dat soms de inzet van externe specialisten vereist.
  2. Toenemend aantal bugs-meldingen, storingen en incidenten: Er is een duidelijke toename in het aantal technische problemen, wat een indicatie is van een verouderd en instabiel systeem.
  3. Trage ontwikkeltijd: Upgrades en nieuwe ontwikkelingen leiden vaak tot uitval, wat betekent dat u nieuwe functionaliteiten moeilijk en langzaam implementeert.
  4. Regelmatige uitval van systemen: De continuïteit van uw IT-systemen staat onder druk door frequente storingen.
  5. Problemen om eenvoudig te schalen: Het is moeilijk om het aantal gebruikers voor specifieke systemen eenvoudig te verhogen of juist te verlagen, wat de groei en flexibiliteit van uw organisatie beperkt.
  6. Hoge onderhoudskosten: Het onderhouden van verouderde systemen vereist vaak inflexibele – en daarmee dure – contracten en de inzet van externe specialisten.
  7. End of service vanuit leverancier: Verouderde systemen worden door de leverancier niet meer geüpdatet.

Voorkom overlast van technical debt voor uw zorginstelling

Technical debt hoeft geen permanente last te zijn, door proactief te handelen, kunt u uw zorginstelling op de juiste koers krijgen. In de IT-special voor de zorg: ‘5 onmisbare stappen voor meer grip op IT’, leest u uitgebreide tips over hoe u technical debt kunt voorkomen, aanpakken én krijgt u handige handvatten mee om weer grip te krijgen op uw IT.

Voorkom overlast van technical debt. Benieuwd geworden naar de IT-special?

Inhoudsopgave