JINC en Intermax: inspirerende gesprekken en kennisoverdracht
Het is als puber niet eenvoudig om te beslissen wat je wilt gaan doen na je opleiding. Laat staan als je geen hulp van je ouders of je omgeving krijgt. Inzicht krijgen in je talenten en ambities helpt bij het maken van de juiste beroeps- of vervolgopleidingskeuze. Maar het is ook handig om te weten wat voor soort banen er zijn, en hoe je moet solliciteren. JINC helpt kinderen tot 16 jaar aan een goede start op de arbeidsmarkt. Samen met bedrijven zoals Intermax ontdekken ze welk werk bij hun talenten past.
Martijn van Gorp, data- en informatiemanager, en Carola Machwirth, manager learning & development, zijn werkzaam bij Intermax en tevens carrière-coach voor JINC. Zij begeleiden per jaar vier tot vijf VMBO-leerlingen in hun laatste schooljaar. Bij Intermax zijn we ons zeer bewust van onze maatschappelijke rol; we geloven dat je een organisatie niet los kunt zien van de maatschappij waarvan het onderdeel uitmaakt. Daarom werken we graag mee aan dit soort mooie initiatieven, en geven we onze collega’s hier ook de benodigde tijd en ruimte voor.
Wat betekent JINC voor Martijn en Carola en wat leren zij (van) deze kinderen?
Carola: “JINC is een charmant initiatief, het helpt kinderen uit gezinnen met een beperkt zicht op de arbeidsmarkt. Rotterdam is een havenstad en er zijn verschillende wijken waar kinderen wonen die wel een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. De uitval op de vervolgopleidingen is vrij hoog en dat is natuurlijk zonde, want deze kinderen zijn geweldig en kunnen veel bereiken als ze voor de overstap naar het MBO een beetje begeleiding en aandacht krijgen. Daar helpen Martijn en ik graag bij.”
“Via JINC worden we gekoppeld aan een Rotterdamse VMBO en enkele scholieren”, legt Martijn uit. “Gedurende het schooljaar praten we tijdens vijf sessies over hun kwaliteiten en wat ze leuk vinden. Maar we leggen ook uit wat bepaalde beroepen inhouden, of waar je moet zoeken om de juiste informatie te krijgen. Als ze een vervolgopleiding willen starten, helpen we bij het aanmelden en kijken we samen hoe ze het op de nieuwe school moeten regelen. Als er een intake gesprek is voor een opleiding dan oefenen we dit gesprek en leggen we uit wat een school zou kunnen vragen. We oefenen dan bijvoorbeeld ook hoe je je moet voorstellen. Dit helpt echt, we zien de kinderen groeien en aan het einde van het jaar staan we verrukt te kijken hoe ze zichzelf presenteren. Prachtig.”
“Het is belangrijk dat je jezelf bent, en geen rol aanneemt.”
Martijn
Volgens Martijn moet je het begrip carrière-coach niet te letterlijk nemen. “Kinderen prikken daar gelijk doorheen. Het is belangrijk dat je jezelf bent, en geen rol aanneemt. Je geeft je eigen kennis door, en probeert hen zo goed mogelijk te helpen. Daar kunnen soms ook diepgaande gesprekken uit voortkomen. Niet alleen over banen, maar bijvoorbeeld ook over de waarde van sociale media of wat nu precies ‘geluk’ is. Dat zijn verrassende en mooie sessies, waar ik dan nog dagen over nadenk en zelf ook veel van leer.”
Goed inkijkje in de wereld van jonge mensen
Dat is volgens Carola precies het mooie van dit initiatief. “Je krijgt een goed inkijkje in de wereld van jonge mensen waar je normaal gesproken niet snel mee in aanraking zou komen. Dit initiatief haalt je uit je eigen comfortabele bubbel en brengt je in contact met een omgeving waarin bepaalde privileges niet vanzelfsprekend zijn. Veel van deze kinderen willen best knokken voor een mooie toekomst. Tegelijkertijd is het belangrijk hen te laten inzien dat dit niet afhangt van één beslissing. Je kan je als mens rustig ontwikkelen, dat heb ik ook gedaan. Wellicht is dat het belangrijkste wat Martijn en ik de kinderen meegegeven: vertrouw in jezelf. Het komt wel goed, allemaal. Echt.”